Feest voor Spoorzone Delft

18 jan 2018

    

De Spoorzone in Delft is bijna af, het einde is in zicht en dat is aanleiding voor een feest. Op 20 januari 2018 vieren we samen met de Delftenaren dat na meer dan 10 jaar de binnenstad van de stad een nieuw gezicht heeft gekregen. De gehele spoorzone is op de schop gegaan en het resultaat is na een decennium keihard werken te zien.

Feest

Deze week blikken we terug op 10 jaar Spoorzone Delft. Op zaterdag 20 januari vieren we feest. Delftenaren kunnen die dag onder meer hardlopen door de Willem van Oranjetunnel (zoals de spoortunnel inmiddels is gedoopt) of skaten en dansen in de Prinsenhofgarage.

De gloednieuwe Prinsenhofgarage staat tijdens het Feest in de Spoorzone in het teken van “Underground Jam” voor jongeren en kinderen. Met skate, scoot, flatland, panna, dans en techniek is er van 12.00 tot 18.00 uur genoeg te zien en te doen. De toegang tot de parkeergarage is vanaf de Kampveldweg. Vanaf maart 2018 biedt de parkeergarage plaats aan ruim 650 auto’s.

De gehele middag vinden er gratis activiteiten plaats in de Prinsenhofgarage voor de jonge generatie Delftenaren. De technische workshops voor jongeren en kinderen worden mede mogelijk gemaakt door projectgroep ‘Delft | Stad van Technologie’.

Underground Jam, met o.a.:

  • Breakdance battles (by House of Styles)
  • Housedance workshops (by House of Styles)
  • Contest area (hosted by DJ MC Schobbejak)
  • Sickboards longboard area
  • Techniekworkshops (door Science Centre)
  • Fun area


De Prinsenhofgarage is onder begeleiding rolstoeltoegankelijk. Bekijk hier het gehele programma van het feest.

Twee tunnelbuizen af

Nu, in januari 2018, liggen er twee tunnelbuizen waarvan de eerste sinds februari 2015 intensief wordt gebruikt. De spoorzone biedt ondergrondse parkeergelegenheid voor auto’s (650 plaatsen) en fietsen (5.000 + 2.700 plaatsen). Station en stadskantoor vormen samen een herkenbaar en dynamisch middelpunt van een vooral zuidwaarts verder te ontwikkelen gebied. De nieuwe openbare ruimte ligt er keurig en ook kleurig bij. Van het langgerekte bouwterrein dat de spoorzone bijna tien jaar lang was, is haast geen spoor meer terug te zien.

Het hele project is uitgevoerd door de Combinatie CrommeLijn. Deze bestaat uit Mobilis, CFE en Dura Vermeer.